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Héctor Guedes

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Der argentinische Bariton Héctor Guedes begann seine Ausbildung neben einer Karriere als Psychologe und Schauspieler am Opernstudio in Buenos Aires. Sein internationales Debüt gab er als Rossinis Figaro in Barcelona als Preisträger des VINAS – Wettbewerbs. Außerdem wurde er Finalist des zweiten internationalen LUCIANO PAVAROTTI-Sänger-Wettbewerbs in Philadephia. Nach seinem Umzug nach Europa vervollständigte er seine Gesangsstudien bei Maestro Joseph Metternich.

In den letzten Jahren hat Hector Guedes sein Repertoire durch Auftritte in etlichen Wagnerrollen erweitert wie Alberich, Holländer, Telramund und Klingsor (letztere sang er erfolgreich im Dezember 2015 in der international gelobten Parsifal-Aufführung im Teatro Colon in Buenos Aires).

In der Saison 2015 debütierte er am Maggio Musicale Fiorentino in Bernstein’s Candide“ und im Teatro Carlo Fenice in Genua als Claggart in Billy Budd (Benjamin Britten). Er eröffnete die Saison 2014 im Teatro Colon als Cherea in Detlev Glanerts Caligula.

Durch die Vielseitigkeit seines Opern-und Konzertrepertoires von der Klassik bis zur zeitgenössischen Musik kam Hector Guedes zu Auftritten an wichtige Opernhäuser der Welt wie: The Fenice in Venedig, Teatro San Carlo in Neapel, Nationaltheater München, Deutsche und Komische Oper Berlin, Theater an der Wien, Amsterdam, Madrid, Barcelona, Toulouse, Monaco, Seattle und Houston, Rio de Janeiro, Sao Paolo, Tokio und Teatro Colon Buenos Aires u.v.a.

Er sang unter dem Stab von hervorragenden Dirigenten wie Jeffrey Tate, Gabriele Ferro, Pinchas Steinberg, Christoph Eschenbach, Paul Daniel, Jean-Claude Malgoire, Antonio Ros-Marba, John Axelrod, Andrea Battistoni und Alejo Pérez.

Einige seiner erfolgreichsten Interpretationen des traditionellen Repertoires sind : Don Giovanni, Rossini`s Figaro, Germont, Rigoletto, Renato, Conte di Luna, Jago und Escamillo.

Sein Repertoire des 20ten Jahrhunderts umfasst Werke von bedeutenden Komponisten wie Janacek, Britten oder Ligeti und Weltpremieren zeitgenössischer Komponisten wie Toshio Hosokawa, Detlev Glanert, Nigel Osborne, Manfred Trojahn und Hans-Jürgen von Bose unter anderen.

Héctor Guedes ist auf verschiedenen CD`s zu hören: als Tito in „Maria de Buenos Aires“ von Astor Piazzola, Lieder von Igor Strawinsky, in der Titelrolle „Brudermord“ von Hans von Bose und in seinem Album mit Opernarien.

2016 wird Hector Guedes die Rolle des Don Alfonso in einer Neuproduktion von Mozart`s „Cosi fan Tutte“ im Teatro Argentino de la Plata unter dem Taktstock von Ruben Dubrovsky und der Regie von Ruben Szuchmacher verkörpern.

Héctor Guedes lebt in München und Italien.

 

En


Héctor Guedes began his operatic training at the Opera Studio Buenos Aires following a career as a psychologist and an actor. He made his international debut as Rossini´s Figaro in Barcelona as a result of being a prize winner at the Vinas Competition. He was also a finalist in the 2nd LUCIANO PAVAROTTI International Voice Competition in Philadelphia. He completed his vocal studies with Maestro Joseph Metternich after moving to Europe.

In the last years Mr. Guedes has added several Wagnerian roles to his repertoire including Alberich, Holländer, Telramund and Klingsor (which he has successfully sung in December 2015 at Teatro Colón in Buenos Aires). Last season he made his debut at the Maggio Musicale Fiorentino in Bernstein’s „Candide“ and at Teatro Carlo Felice in Genua as Claggart in „Billy Budd“ (Benjamin Britten). He opened the 2014 season at Teatro Colón as Cherea in Detlev Glanert’s „Caligula“.

Mr. Guedes has developed a diversified career, encompassing a large variety of roles, ranging from the traditional to the contemporary which has allowed him to perform in many important theaters worldwide such as: the Fenice in Venice, Teatro San Carlo di Napoli, Nationaltheater in Munich, Deutsche und Komische Oper in Berlin, Theater an der Wien, Amsterdam, Madrid, Barcelona, Toulouse, Monaco; Seattle and Houston, Rio de Janeiro, San Paolo, Tokio and Teatro Colon in Buenos Aires among others. He has performed under the baton of such noted conductors as Jeffrey Tate, Gabriele Ferro, Pinchas Steinberg, Christoph Eschenbach, Paul Daniel, Jean-Claude Malgoire, Antonio Ros Marbá, John Axelrod, Andrea Battistoni and Alejo Pérez.

Some of his most successful interpretations among the traditional roles are: Don Giovanni, Rossini’s Figaro, Germont, Rigoletto, Renato, Conte di Luna, Jago and Escamillo. His 20th Century music repertoire includes works and world premieres from such noted composers as Janacek, Britten or Ligeti and the contemporaries Toshio Hosokawa, Detlev Glanert, Nigel Osborne, Manfred Trojahn and Hans-Jürgen von Bose among others.

Mr. Guedes appears on several CD recordings: as Tito in “Maria de Buenos Aires” from Astor Piazzola, songs by Igor Stravinsky, the title role in Hans von Bose’s “Ein Brudermord” and his Operatic Arias Album.      2016 he will sing Don Alfonso in a new production of Mozart’s “Cosi fan tutte” at Teatro Argentino de La Plata under the baton of Ruben Dubrovsky and Ruben Szuchmacher’s direction.

Héctor Guedes lives in Munich and Italy.

 

Es


Héctor Guedes comenzó su entrenamiento operístico en el Opera Studio de Buenos Aires, a la par de su carrera como actor y psicólogo; completando sus estudios de técnica vocal con el Maestro Josef Metternich luego de trasladarse a Europa.

Debutó internacionalmente como Figaro en “Il Barbiere di Siviglia” tras ser premiado en el Concurso Vinas. También fue finalista del segundo concurso internacional de canto LUCIANO PAVAROTTI en Filadelfia.

En los últimos anos Guedes ha agredado diversos roles wagnerianos a su repertorio: Alberich, Holländer, Telramund y Klingsor (el cual cantó con éxito en el cierre de la temporada 2015 del Teatro Colón). Ese mismo ano hizo su debut en el Maggio Musicale Fiorentino con “Candide” de Bernstein y en el Teatro Carlo Felice de Genova como Claggart en “Billy Budd” de Benjamin Britten. También abrió la temporada 2014 del Teatro Colón con el rol de Cherea en el “Calígula” de Detlev Glanert y a continuación cantó el rol protagónico en “El holandés errante” de Wagner en el Teatro Argentino de la Plata.

Con un repertorio que abarca desde la ópera del período clásico hasta la contemporánea, Guedes se ha presentado en salas como la Fenice de Venecia, el Teatro San Carlo de Nápoles, el Nationaltheater de Munich, la Deutsche y la Komische Oper de Berlin, Theater an der Wien, Amsterdam, Madrid, Barcelona, Toulouse, Monaco; Seattle y Houston, Rio de Janeiro, San Pablo,Tokio y el Teatro Colón de Buenos Aires entre otros. Ha trabajado con directores notables como Jeffrey Tate, Gabriele Ferro, Pinchas Steinberg, Christoph Eschenbach, Paul Daniel, Jean-Claude Malgoire, Antonio Ros-Marbá, John Axelrod, Andreas Battistoni y Alejo Pérez.

Dentro del repertorio tradicional se ha destacado en roles como Don Giovanni, el Figaro de Rossini, Germont, Rigoletto, Renato, el Conte di Luna, Jago y Escamillo entre otros. Su repertorio del siglo XX incluye títulos de compositores como Janacek („Jenufa“, la Zorrita Astuta) y Britten („Billy Budd“) o Ligeti (Le Grand Makabre), y contemporáneos como Toshio Hosokawa, Detlev Glanert, Nigel Osborne, Manfred Trojahn y Hans-Jürgen von Bose.

Guedes ha participado en diversas grabaciones: como Tito en “Maria de Buenos Aires” de Astor Piazzola; con canciones de Stravinsky sobre textos de Verlaine; el rol protagónico en la ópera “Ein Brudermord” de Hans-Jürgen von Bose inspirada en el cuento homónimo de Kafka y su Album con arias de ópera.

En 2016 será Don Alfonso en la nueva producción del “Cosi fan tutte” de Mozart en el Teatro Argentino de la Plata bajo la dirección de Ruben Dubrovsky y la regie de Ruben Szuchmacher.

Héctor Guedes vive en Munich y en Gaeta (Italia).

 

Héctor Guedes
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